fbpx

Garantujeme doručenie do 24 hodín pri objednávkach do 12:00!

Najlacnejšie doplnky výživy a oblečenie

Menu

Sacharidové vlny: Ako vďaka nim schudnúť

Sacharidy patria k zložkám stravy, ktorým sa väčšinou snažíme vyhýbať. Napríklad KETO diéta alebo Atkinsonova diéta. Obidve majú spoločné to, že redukujú príjem sacharidov. No čo ak ti povieme, že sa vďaka sacharidom dá schudnúť? Znie to nereálne? Poďme sa spolu pozrieť na sacharidové vlny a na to, ako ich využiť v svoj prospech.

O čo ide?

Je to spôsob stravovania, ktorý sa javí, že dovoľuje jesť menej zdravé, ale za to chutné jedlá. Avšak, sacharidové vlny patria k najprísnejším diétam vôbec. Nejde tu len o naplánovaní jedálnička, ale aj toho, ako sa budeš hýbať. S akou intenzitou, ako dlho a čo budeš cvičiť.

Celá veda sacharidových vĺn je o striedaní príjmu sacharidov. Ak máš v jeden deň naplánovaný ťažký tréning, zješ jedlá s ich vyšším obsahom. Potom nasleduje zopár nízkosacharidových dní. A niekde medzi môžeš vložiť aj deň úplne bez sacharidov.

Asi si si všimol, že sa opakuje slovíčko sacharidy. Predtým, ako sa pohneme ďalej, mal by si vedieť čo znamená. Takže nás to dostáva k otázke.

Čo sú vlastne sacharidy?

Naše telo dostáva energiu z cukrov, tukov a bielkovín. Aby bolo jasné, sacharidy sú synonymum slova cukry. Ak prijmeme sacharidy, tie sa premenia na glukózu a tá slúži ako palivo.

Aj sacharidy pomyselne rozlišujeme na zdravé a menej zdravé. Môžeme ich prirodzene nájsť v zrnách, ovocí, zelenine a mliečnych výrobkoch. Niektoré sa pridávajú do priemyselne spracovaných potravín ako škroby. Tie už nie sú také zdravé. Priam vôbec.

Ak máš nejaké nejasnosti, ktoré sa týkajú sacharidov, máme pre teba článok, ktorý odpovie na všetky tvoje otázky. Klikni tu a potom pokračuj v čítaní o sacharidových vlnách.

Zdroj: Unsplash

Čo to má spoločné s chudnutím?

Skrýva sa za tým trošku viac chémie, ako by sme chceli. No posnažíme sa ti to uľahčiť.

Naše telo sa neustále snaží mať pod kontrolou hladinu krvného cukru. To dokáže vďaka inzulínu. Ak zjeme jedlo s vysokým obsahom sacharidov, telo musí vyprodukovať veľa inzulínu. To spôsobuje naberanie na tukoch. No ak telu doprajeme jeden-dva dni bez tejto námahy, môže jednoduchšie páliť tuky namiesto sacharidov alebo svalovej hmoty. Takto sa môžeme zbaviť extra tukov a zároveň ponechať svalstvo.

Druhy sacharidových vĺn

  • Klasický cyklus: Je vhodný pre začiatočníkov. Rýchle striedanie nízkosacharidového a vysokosacharidové dňa ti pomôže lepšie pochopiť princíp sacharidových vĺn. No a na konci týždňa ťa čaká jeden cheat day, kedy si môžeš dopriať čo len chceš.
  • Fit cyklus: Ak máš každý deň náročný tréning, tak tento cyklus je práve pre teba. Tvoje telo potrebuje veľa energie, ktorú získa počas 2 vysokosacharidových dní. Potom nasleduje jeden nízkosacharidový a nakoniec cheat day. Takýto spôsob sacharidových vĺn ti pomôže schudnúť, ale zároveň udržať tvoj výkon a svalovú hmotu.
  • Extreme cyklus: Tento cyklus nie je pre každého. Ale ak trpezlivosť nie je tvoja silá stránka, tak si ho obľúbiš. Ponúka chudnutie za veľmi krátky čas. 2 nízkosacharidové dni, 1 vysokosacharidový deň a jeden cheat day. Vyžaduje si pevnú vôľu a odhodlanie, ale výsledky stoja za to.

Keď už chápeme princípu a vybrali sme si aj naše priority, tak je čas posunúť sa ďalej. Ako taký nízkosacharidový alebo vysokosacharidový deň vyzerá? Čo jesť? Čomu sa vyhýbať?

Nízkosacharidový deň

Takže už vieš, že v tento deň musíš svoj príjem sacharidov zredukovať. Čiže iba 26% z denného príjmu kalórií budú tvoriť sacharidy. Ak si sa dal na Extreme cyklus, odporúčame ti to stiahnuť až na 10%. Ako taký typický nízkosacharidový deň môže vyzerať?

Jedálniček

Jednotlivé porcie závisia od tvojho denné príjmu kalórií.

sacharidove-vlny-nizkosacharidovy-den
Zdroj: Unsplash

Vysokosacharidový deň

V tento deň by si mal zjesť až o 45% viac sacharidov ako bežne. Pamätaj, že by to nemali byť len také hocijaké sacharidy.

Vhodné zdroje sacharidov:

  • celozrnné pečivo
  • hnedá ryža
  • zemiaky
  • strukoviny (fazuľa, cícer, šošovica)
  • zelenina
  • čerstvé ovocie

Teraz sa poďme pozrieť, ako taký deň vyzerá v praxi.

Jedálniček

  • raňajky: 1 pohár ovsených vločiek s mliekom a ovocím
  • snack: opekaný cícer s červenou paprikou a čiernym korením
  • obed: celozrnná placka s fazuľou, čerstvou paprikou, kukuricou a syrom
  • snack: jeden banán s arašidovým maslom a proteín
  • večera: hnedá ryža, kuracie mäso a zelenina

Jednotlivé porcie závisia od tvojho denného príjmu kalórií.

sacharidove-vlny-vysokosacharidovy-den
Zdroj: Unsplash

Výhody a nevýhody

Sacharidové vlny majú niekoľko výhod. Jedna z hlavných je chudnutie a redukovanie tukov. Medzi ďalšie patrí:

  • zvýšená citlivosť na inzulín
  • zlepšený cholesterol
  • celkovo lepší výkon

No prináša aj nevýhody. Sacharidové vlny patria k veľmi náročným a prísnym diétam. Neustále kontrolovanie a počítanie príjmu sacharidov môže viesť k problémom s psychikou. Počas nízkosacharidovýh dní sa môžeš cítiť unavený a nervózny. Naopak, počas vysokosacharidových dní sa môžeš veľmi ľahko prejesť.

Ďalšie nevýhody sú:

  • strata svalovej hmoty
  • problém so spánkom
  • kŕče v svaloch

No nenechaj sa odradiť. Pokiaľ nevyskúšaš, nevieš. Možno práve sacharidové vlny ti zo všetkých diét budú najviac vyhovovať.

Pridajte Komentár

Scroll to Top