fbpx

Garantujeme doručenie do 24 hodín pri objednávkach do 12:00!

Najlacnejšie doplnky výživy a oblečenie

Menu

Flexibilita vs mobilita

Povedzme si pravdu. Všetci teraz zúfalo sedíme doma a s hrôzou sledujeme tú rýchlosť času, ktorou sa blíži leto. Rysovačku odkladáme a odkladáme, s malou vierou očakávame, že gym čochvíľa otvoria a my budeme môcť nabehnúť a úplne zabiť každý jeden tréning.

No budú na to tvoje svaly pripravené?

Jednou z vecí ako im môžeš pomôcť z pohodlia domova je, že popracuješ na ich flexibilite a mobilite. Teda ako si si už mohol všimnúť ide o dva rozličné pojmy, ktoré si ľudia často mýlia, no sú rovnako dôležité pre tvoj výkon.

Zdroj: Pexels.com

FLEXIBILITA VS MOBILITA

Na začiatok je dôležité poukázať na to v čom sú rozličné. Povedzme, že vďaka tvojej flexibilite dokážeš pritiahnuť špičku nohy ku hlave, ale aby si ju v danej polohe udržal, pomáhaš si rukou a vonkajšou silou. Ide vlastne o pasívny rozsah pohybu a svaly vtedy relaxujú. Ale ak by si mal mobilitu na rovnakej úrovni ako flexibilitu dokázal by si udržať nohu pri hlave len za pomoci svalov, takže ide o aktívny rozsah pohybu. Ak toto dokážeš, tak klobúk dole 😉

Je úplne normálne, že flexibilita je u väčšiny ľudí väčšia, no nie je to úplne najlepšie pre tvoj výkon a telo, preto po každom pasívnom strečingu by mal nasledovať aktívny strečing.

PREČO JE STREČING TAKÝ DÔLEŽITÝ?

Strečing prináša nespočetne veľa výhod, ak sa robí správne. Ovplyvňuje držanie tela, zoštíhľuje, tvaruje postavu a celkovo má na svedomí aj to, ako nás vníma okolie. Taktiež nás narovnáva, tým pádom chodíme vzpriamenejšie a prirodzenejšie vďaka čomu pôsobíme sebavedomejšie.

No dosť o našej vonkajšej kráse, dôležitejšie je predsa naše zdravie. 😉 Okrem toho, že strečing dokáže niektoré bolesti úplne odstrániť, obnovuje aj našu koncentráciu. Každá poloha si vyžaduje správne, pomalé a hlboké dýchanie. Takéto dýchanie stimuluje mozgovú činnosť, ktorá má na svedomí aj našu sústredenosť.

Toto všetko sa môže zdať, že to nemá nič spoločné s tvojimi tréningmi. Ale opak je pravdou.

Ako teda môže flexibilita či mobilita pomôcť tvojmu výkonu v gyme?

Zoberme si napríklad tlaky nad hlavu. Nejde iba o to dvihnúť činku do určitej výšky. Musíš dávať pozor na správne držanie tela a správne prevedenie. Je potrebná stabilita, mobilita a motorická kontrola. Bez týchto vecí nie len že nebudeš vidieť výsledky, ale dokonca môžeš spôsobiť svojím ramenám niekoľko zranení.

A to platí pri všetkých cvikoch. Či už chceš drepnúť nižšie, vyskočiť vyššie alebo utekať rýchlejšie, začiatok tvojho úspechu začína pri flexibilite a mobilite. Okrem toho si zlepšíš formu a možno dokonca zistíš, že niektoré cviky si doteraz robil nesprávne. Otázka prečo nevidíš výsledky bude teda rýchlo zodpovedaná.

Zdroj: Unsplash

Cviky na flexibilitu a mobilitu sa javia ako samá výhoda, ale pozor na mýtus, ktorý ťa pravdepodobne naučili už v škôlke a ktorým môžeš tvoje výsledky dokonca zhoršiť. Pred každou športovou aktivitou nám prízvukovali aby sme sa ponaťahovali, čo ale nevedeli bolo, že týmto sa naopak naše svaly stávajú lenivejšie. Ako sme si už vyššie vysvetlili, počas cvikov na flexibilitu naše svaly relaxujú. Ak takéto cvičenia absolvuješ pred tréningom brzdíš ich schopnosť produkovať silu a to nechce predsa nikto!

Strečing na flexibilitu by mal teda nasledovať až po tréningu a mal by pozostávať hlavne zo statických cvikov ako pozícia kobry či pozícia motýlika, dôležité je prejsť celým telom.


Pred tréningom by si mal absolvovať aktívny strečing, ktorý je zameraný opačne ako cviky na flexibilitu. Skladať by sa mal z rotačných cvikov, úklonov a pretáčaní, ktoré svaly rozhýbu a pripravia na ich maximálny výkon. Skúsiť môžeš rôzne skoky, high knees, frog jumps alebo variácie výpad, drep, výpad, vlastne hocičo, čo ti rozprúdi krv.

Zdroj: Unsplash

Zdravie tvojich svalov je oveľa dôležitejšie ako počet hodín, ktoré stráviš v gyme a ak venuješ zopár minút pred tréningom strečingu určite ťa to nezabije, len posilní. Okrem toho môžeš svojim svalom pomôcť napríklad tým, že im budeš dávať to, čo potrebujú. Horčík a zinok sú minerály, ktorých nikdy nie je dosť. Tieto a ešte veľa ďalších, rovnako potrebných vitamínov a minerálov nájdeš na našom eshope.

Ak by ťa zaujímalo aké ďalšie minerály a vitamíny naše svaly milujú a potrebujú, článok nájdeš tu.

Pridajte Komentár

Scroll to Top