fbpx

Najlacnejšie doplnky výživy a oblečenie

Menu

Delená strava – výhody a nevýhody

Delená strava si za posledné roky vyslúžila veľké množstvo pozornosti. Ľuďom sa pomocou nej darí nielen chudnúť, ale taktiež udržať si váhu. Stravovanie na základe delenej stravy je zdravé a človeka neobmedzuje tak, ako mnohé iné diéty. Ak chcete mať čo najlepšie výsledky, je potrebné dodržiavať niekoľko pravidiel.

Delená strava - výhody a nevýhody - šalát
Zdroj: Pexels.com

Čo je delená strava?

Delená strava je typ diéty, pri ktorej nekombinujete určité potraviny. Má niekoľko pravidiel, ktoré je potrebné dodržiavať. Nie je však tak striktná ako mnohé iné diéty, vďaka čomu sa efektívne predchádza známemu jojo efektu.

Výhodou je taktiež to, že delená strava je bezpečná. Nevynechávate totižto žiadne dôležité látky, ktoré telo potrebuje. Práve naopak. Svoju stravu si pravidelne kontrolujete. Zisťujete, či na tanieri máte správnu kombináciu potravín. Určitým spôsobom sa zaujímate o to, čo do tela dávate.

Jedálniček delenej stravy je pestrý. Nezakazuje žiadne zdravé a telu prospešné potraviny.

Pravidlá delenej stravy

Ako sme už spomenuli, tento typ stravovania si zakladá na určitých pravidlách. Presnejšie je to jedno hlavné, ktoré znie: Nesmiete kombinovať živočíšne a rastlinné potraviny.

Na prvý pohľad vyzerá princíp delenej stravy jednoducho. V skutočnosti však budete musieť nad jedálničkom rozmýšľať o trochu dlhšie ako zvyčajne.

Pre lepšiu predstavu si ukážeme jednotlivé rozdelenie potravín:

  • Rastlinné potraviny – strukoviny, zemiaky, ryža, múka, cestoviny, vločky, pečivo a chlieb
  • Živočíšne potraviny – mäso, vajcia, syry, mlieko a mliečne výrobky
  • Zelenina
  • Ovocie
  • Neutrálna skupina – orechy, pochutiny, káva

Milovníci delenej stravy veria, že každá skupina potravín potrebuje iné prostredie pre trávenie. Napríklad sacharidy zásadité a bielkoviny kyslé. Preto je potrebné jesť ich samostatne a nie spolu.

Zdroj: Pexels.com

Pravidlá pri kombinovaní potravín v delenej strave

Jednotlivé potraviny v spomenutých skupinách je potrebné správne kombinovať. V delenej strave preto platia ďalšie pravidlá:

  1. Ovocie a zeleninu by ste nemali nikdy spolu kombinovať.
  2. Rastlinné potraviny môžete kombinovať s ovocím aj zeleninou. Nikdy nie však naraz.
  3. Živočíšne potraviny môžete kombinovať len so zeleninou.
  4. Zelenina a ovocie by mali tvoriť najväčšiu časť jedálneho lístka. Rozhodne ich však spolu nekombinujte.
  5. Jedlá z odlišných skupín by ste mali jesť v rozostupe 3 – 4 hodín.
  6. Ovocie konzumujte pred hlavným jedlom, nie po ňom.

K správnemu kombinovaniu potravín pridajte ešte pravidelný pitný režim. Pite najmä čistú vodu, nesladené čaje a minerálne vody.

Delená strava je diétou, a preto by ste sa počas jej držania mali vyhýbať určitým typom potravín. Patrí sem napríklad biele pečivo, cukor, majonéza, ocot, čokoláda, kakao či alkohol.

Jedálniček delenej stravy

Základom správneho jedálnička sú 2 – 3 hlavné jedlá a 1 – 2 doplnkové. Pri ich zostavovaní je potrebné myslieť na spomenuté pravidlá. Ako by mohol vyzerať váš jedálniček?

Raňajky delenej stravy

Na raňajky by ste mali zvoliť sacharidy, ktoré telu dodajú rýchlu energiu. Tú potrebuje po dlhej noci bez jedla. Vhodné sú preto ovsené vločky s ovocím, pečivo alebo chlieb s džemom či medom.

Nezabúdajte na pitný režim. Urobte si čaj alebo si dajte čerstvú šťavu z ovocia.

zdroj: Pexels.com

Obed delenej stravy

Na obed zvoľte bielkoviny. Telo malo pred niekoľkými hodinami raňajky. Nepotrebuje preto rýchlu energiu. Práve naopak. Obed by mal zasýtiť na niekoľko hodín. Vhodné je mäso, najlepšie biele, v kombinácii so zeleninou.

Večera delenej stravy

Na večeru sú taktiež vhodné bielkoviny. Stavte napríklad na tvaroh alebo jogurt. Poprípade si spravte zeleninový šalát s tuniakom či inou rybou.

Desiata alebo olovrant

Ak ste medzi hlavnými jedlami hladní, stavte na doplnkové vo forme desiaty alebo olovrantu. Dajte si niečo menšie ako napríklad musli tyčinka, ovocie alebo zelenina. Vhodný je aj jogurt.

Výhody delenej stravy

  • efektívne chudnutie
  • počas držania diéty nehladujete
  • do tela dostávate zdravé potraviny plné vitamínov a minerálnych látok
  • rýchle, no pritom trvácne chudnutie bez jojo efektu
  • zlepšenie trávenia.

Nevýhody delenej stravy

  • pre mnohých je delená strava kvôli množstvu pravidiel komplikovaná.
zdroj: Pexels.com

Pre koho je vhodná?

Delená strava je vhodná pre každého človeka, ktorý potrebuje schnúť, no netúži skúšať drastické diéty. Tie sú nezdravé a telu počas ich držania chýba množstvo vitamínov.

Pomocou delenej stravy sa stravujete zdravšie a lepšie. Dávate si pozor na svoj jedálniček a rozhodne nehladujete.

Zhrnutie

Delená strava patrí medzi obľúbené spôsoby stravovania. Má veľké množstvo výhod pre zdravie človeka. Okrem toho, že vám pomôže schudnúť, vás môže naučiť vytvárať si správny jedálny lístok. Naučte sa základné pravidlá a vyskúšajte ju aj vy.

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Scroll to Top