fbpx

Najlacnejšie doplnky výživy a oblečenie

Menu

5 jednoduchých tipov, ako sa zbaviť tuku na bokoch

Je známym faktom, že boky bývajú prvým miestom, kde sa tuk uchytí a posledným, z ktorého odchádza. Boky sú pritom miestom, ktoré sa pod oblečenie ukrýva ťažšie než iné partie. Práve preto sa množstvo ľudí trápi otázkou, ako premeniť mäkké široké boky, (ktoré majú v angličtine príznačný názov “Love Handles”) na pevné rysy. 

Prečítaj si niekoľko overených trénerských rád, ktoré ti pomôžu začať pracovať na zoštíhlení tvojho drieku. 

1. Udrž si negatívnu energetickú bilanciu 

Nejdeme ťa hneď od úvodu trápiť zložitými pojmami. Jednoducho povedané: všetko je postavené na tom, koľko kalórií tvoje telo prijme a koľko ich metabolizmus dokáže spracovať. Ak je výsledok záporný, telo začne spracúvať tuky, ktoré si nosíš za opaskom. Ak je kladný, telo nepremení kalórie na energiu a niečo z toho, čo mu ostane, si odloží nabok (alebo teda “na boky”). 

Táto logika ti veľmi rýchlo prezradí, prečo je zbytočné trápiť sa tvrdými diétami, ktoré prinesú iba krátkodobý účinok. Najlepším krokom k skutočnému a dlhodobému odstráneniu tuku na bokoch je vytvoriť si udržateľný systém, pri ktorom si budeš vedieť sledovať svoju energetickú bilanciu. Ak zo začiatku potrebuješ pomôcť, na internete nájdeš množstvo naprogramovaných jedálníčkov. 

Naučiť sa sledovať svoju bilanciu chce zo začiatku trocha tréningu, no časom zistíš, že tento systém ti prináša toľko benefitov, že kým ostatní budú v Bille nad paradajkami počítať presnú sumu, ty budeš rátať energetické hodnoty. 

2. Odstrihni cukor. Čím skôr! 

Cukor – to sú v podstate čisté kalórie (aby sme boli presní, ide o približne 99,2 %). Nie je tam miesto pre žiadne vitamíny, minerály či proteíny. Navyše spúšťa chemické procesy, ktoré spôsobujú, že hľadáme ďalší cukor. Keď sa nad tým zamyslíš, cukor je v podstate ideálna stavebná hmota pre ovísajúce boky – tomu sa však chceme vyhnúť. 

Preto je úplne zásadné čo najviac minimalizovať jeho návštevy v našom metabolizme. Mnohí ľudia dosiahli viditeľné výsledky už len tým, že vyradili cukrovinky zo svojho jedálneho lístka. Ich energetická bilancia sa tak prepadla o niekoľko poschodí aj bez toho, aby museli museli absolvovať špeciálne tréningy. 

3. Jedz viac bielkovín

To, že proteíny sú jedným z najdôležitejších faktorov z hľadiska rastu svalovej hmoty, je vec známa. Vynikajú však ešte jednou dôležitou vlastnosťou, základom ktorej je tzv. “termický efekt potravín” (TEF). Ide o to, že telo si pri metabolických procesoch vezme podiel energie z prijatej stravy. Keďže bielkoviny vyžadujú na spracovanie až približne štvrtinu všetkej energie, z proteínovej tyčinky s energetickou hodnotou 100 kalórií ti po metabolických procesoch ostane už len 75 kalórií. 

Predvedieme si to na príklade: ak prijmem 500 kalórii vo forme bielkovín, vďaka TEF si telo na spracovanie vezme približne 150 kalórií. Pri rovnakom množstve tukov si však telo na metabolické procesy vezme iba 15 kalórií. Ak je našou snahou schudnúť, mali by sme sa snažiť, aby telo spracovalo čo najväčší podiel energie metabolicky. Ak sa teda chystáš chudnúť, nájdi si kvalitné proteíny, ako sú napríklad tieto a obohacuj nimi podľa možnosti čo najväčšiu časť svojho jedálneho lístka. 

4. Nezastavuj, kým nebudeš mať v nohách 10 000 krokov 

Ak chceš vyprázdniť nádrž v aute, musíš jazdiť – a ak chceš zlikvidovať pohonné hmoty na svojich bokoch, musíš dať zabrať svojim nohám. Dobre, je pravdou, že 10 000 krokov nie je žiadna veľká makačka – lekári sa zhodujú, že je to skôr nutné minimum pre udržanie zdravia. Práve to ti však môže byť motiváciou – nejde o niečo, čo vyžaduje nové legíny, 15-minútový strečing a odpružené Adidas-y; je to niečo, čo zvládne v podstate každý. Časom môžeš stúpať postupne až na 20 000 krokov denne. 

Pohyb ti rozprúdi krv v tele, priaznivo pôsobí na metabolizmus, pomáha tvojmu srdcu udržať si pružnosť a prináša množstvo ďalších pozitívnych výsledkov. Zvýšený pohyb dá navyše tvojim nohám zabrať prirodzeným spôsobom, takže nemusíš mať obavu, že čosi prepískneš. No a to najpodstatnejšie – dlhá pravidelná chôdza ti pomôže znižovať podiel tuku v tele. 

5. Kvalitný spánok redukuje tuky, nekvalitný svaly 

Tréner Mike Diamonds hovorí v jednom zo svojich videí o americkom experimente, v rámci ktorého nasadili dvom skupinám ľudí rovnaký silový tréning. Jednu zo skupín však nechali počas týždňa spávať o hodinu menej. Výsledky boli mimoriadne zaujímavé: kým skupina, ktorá mala dostatok spánku, znížila počas tohto obdobia pomer tukov v tele, druhá, “unavenejšia” skupina zaznamenala paradoxne pokles svalovej hmoty. Šlo pritom iba o jednu hodinu spánku denne počas jedného týždňa. 

Kvalitný odpočinok je dôležitý nielen pre chudnutie, ale pre všetky dôležité procesy, ktoré sa odohrávajú v našom tele. Práve odbúravanie tukov je však oblasťou, kde sme kvalitný spánok doposiaľ dostatočne nedocenili. Keď upravíš svoj spánkový režim, zlepší sa ti metabolizmus – a keď dobre funguje spaľovanie, kilá idú dole. 

A ešte jedna poznámka na záver: na reči o tom, ako môžeš pomocou zaručeného cviku schudnúť na konkrétnej partii, sa radšej pozeraj podozrievavo. Pravdou totiž je, že tuk bude postupne miznúť z celého tela naraz – a áno, boky sú posledné miesto, z ktorého odchádza, to je tá smutná správa. 🙂 Veselá však je, že sa to dá a odmenou ti bude, že popri dosiahnutí svojho cieľa si si vypracoval nielen jednu konkrétnu partiu, ale celé telo. A to za tých pár zmien v životospráve stojí. 

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Scroll to Top